lat     rus     eng  
Pirkumu grozs
Grozs ir tukšs
+371 6000-15-21
info@baltcoin.lv

EIRO (Latvija)

Kolekcijas monētas Monētu komplekti 2 Euro Coin Cards 2 Eiro monētas

LATI (1992-2013)

Kolekcijas monētas Apgrozības monētas

Meklēšana

Saņemt ziņas

Saņemt monētu ziņas uz Facebook.

Pērkam monētas

Ja jūs vēlaties pardot monētas, cenas ir pieejamas šeit.

Dzelzceļš Latvijā

Dzelzceļš Latvijā Dzelzceļš Latvijā
TipsSudraba monēta
MateriālsSudrabs 925°
Izlaišanas gads2011
Izlaides mēnesisseptembris
Nominālvērtība1 Ls
Maksimālā tirāža5 000
KvalitāteProof
Svars (g)22.00
Diametrs (mm)35.00
Grafiskais dizainsAigars Ozoliņš
Plastiskais veidojumsLigita Franckeviča
KaltaKoninklijke Nederlandse Munt (Nīderlande)


Cena: € 30.00

Pievienot grozam

pieejamas: 10


Monētas priekšpuse (averss)

Tvaika lokomotīves riteņa atveids, tā augšpusē puslokā uzraksts 1 LATS, lejasdaļā pa kreisi puslokā – uzraksts LATVIJAS REPUBLIKA, pa labi – gadskaitlis 2011.

Monētas aizmugure (reverss)

Centrā – tvaika lokomotīves attēls, zem tā puslokā – uzraksts DZELZCEĻŠ LATVIJĀ 1860. Gar monētas malu – gluda punktēta josla.

Monētas josta

Uzraksti LATVIJAS REPUBLIKA un LATVIJAS BANKA, atdalīti ar rombveida punktiem.

1860. gadā, kad ekspluatācijā nodeva Sanktpēterburgas–Varšavas dzelzceļa iecirkni līdz Daugavpilij, pa Latvijas zemi sāka ripot pirmie vilcieni un Roberta Stīvensona fabrikā tika izgatavotas pirmās tvaika lokomotīves Rīgas–Daugavpils (Dinaburgas) dzelzceļa līnijas vajadzībām. Rīgas–Daugavpils dzelzceļa līnijas izbūves iniciatīva pieder Rīgas Biržai, kuras mērķis bija attīstīt Rīgas ostu un rūpniecību. Šo dzelzceļa līniju atklāja 1861. gada 12. septembrī, un tā lika pamatu tālākai dzelzceļa tīkla attīstībai Latvijā.

Līdz 1. pasaules kara sākumam Latvijas teritorijā uzbūvēto sliežu ceļu kopgarums sasniedza 1 941 km. To lielākā daļa bija saistīta ar ostām. Svarīgākās dzelzceļa līnijas savienoja Rīgu ar Krievijas pilsētu Orlu, Liepāju ar Ukrainas Romniem, Ventspili ar Maskavu. Nozīmīgas bija arī Rīgas–Mažeiķu, Rīgas–Tukuma un Rīgas–Pleskavas dzelzceļa līnija. Vēl 19. un 20. gs. mijā vilciens bija vienīgais mehāniskais sauszemes transportlīdzeklis.

1. pasaules kara gados Latvijā izbūvēja vēl 822 km sliežu ceļu – galvenokārt šaursliežu dzelzceļus frontes apkalpošanas vajadzībām. Visi platsliežu dzelzceļi Kurzemē un Zemgalē tika pārbūvēti atbilstoši Rietumeiropas sliežu ceļu platumam (1 435 mm), savukārt Vidzemē un Latgalē to platums netika mainīts (1 524 mm). Pēc kara tas ļāva no Rīgas bez pārsēšanās ceļot gan uz Rietumeiropas valstīm, gan uz Igauniju un Krieviju.

1919. gadā darbu sākot Latvijas Dzelzceļu virsvaldei, tika atjaunoti kara gados izpostītie sliežu ceļi un tilti un sakārtota plašā dzelzceļu saimniecība. 1925.–1929. gadā uzbūvēts Liepājas–Glūdas dzelzceļš, bet turpmākajos gados – dzelzceļa līnijas Rīga–Rūjiena, Rīga–Ērgļi, Madona–Lubāna, Liepāja–Kuldīga, Sita–Rēzekne, Krustpils–Jēkabpils, Pakalnieši–Kūdupe, Ventspils–Dundaga u.c. 1938. gadā ekspluatējamo sliežu ceļu kopgarums sasniedza 3 350 km un Latvija dzelzceļa tīkla blīvuma ziņā attiecībā pret iedzīvotāju skaitu bija otrajā vietā Eiropā, kļūdama par vienu no Eiropas dzelzceļa lielvalstīm. Te būvēja pasažieru un preču vagonus, izgatavoja lokomotīves un motorvagonus, signalizācijas un sakaru ierīces, sliedes, kā arī citu dzelzceļa aprīkojumu. Pieauga pasažieru vilcienu kustības ātrums, uz daudzām maģistrālajām dzelzceļa līnijām sasniedzot 100 km/h. Tika uzbūvētas vairāk nekā 120 jaunas un plašas staciju ēkas un daudzi tilti.

2. pasaules kara gados sliežu ceļi, tilti, ritošais sastāvs un daudzas staciju ēkas tika izpostītas vai iznīcinātas. Latvijas dzelzceļa saimniecības atjaunošanai tika izmantoti nozīmīgi resursi. Vienlaikus tika uzsākta dzelzceļu elektrifikācija – 1950. gadā starp Rīgu un Dubultiem sāka kursēt elektrovilcieni, atsevišķos maršrutos – dīzeļvilcieni. 20. gs. 60. un 70. gados tvaika lokomotīves tika nomainītas ar dīzeļlokomotīvēm, palielinājās kravu pārvadājumu apjoms. Savukārt sakarā ar autotransporta attīstību un jaunu ceļu un šoseju būvniecību tika likvidēts vairākums šaursliežu dzelzceļa līniju. Kopš 1963. gada dzelzceļus Latvijas teritorijā pārraudzīja Baltijas Dzelzceļa pārvalde.

1991. gadā nodibinot valsts uzņēmumu "Latvijas dzelzceļš", tā rīcībā tika nodoti 2 397 km vispārējas lietošanas dzelzceļa līniju, 420 dīzeļlokomotīvju, 68 elektrovilcienu un dīzeļvilcienu sastāvi un cits dzelzceļa aprīkojums. Mūsdienās dzelzceļu infrastruktūru Latvijā pārvalda VAS "Latvijas dzelzceļš", savukārt pasažieru un kravu pārvadājumus pa tiem atbilstoši Eiropas Savienības praksei nodrošina vairāki komersanti.

Kolekcijas monētas   |   LATI (1992-2013)

2013
Rīga 800 (8 monētas)
€ 450.00 € 420.00
Pievienot grozam
2012
Akmens monēta Akmens monēta
€ 70.00 € 55.00
Pievienot grozam
2011
Dzelzceļš Latvijā Dzelzceļš Latvijā
€ 40.00 € 30.00
Pievienot grozam
2010
Laika monēta III Laika monēta III
€ 70.00 € 65.00
Pievienot grozam
2008
Laimes monēta Laimes monēta
€ 220.00 € 190.00
Pievienot grozam
2006
Ciparu monēta Ciparu monēta
€ 425.00 € 395.00
Pievienot grozam
2001
Likteņa monēta Likteņa monēta
€ 350.00 € 320.00
Pievienot grozam
Piegāde pa pastu vai ar pakomatiem Omniva no € 0. Apmaksa ar bankas pārskaitījumu vai Maestro, Visa, Mastercard.

BaltCoin SIA

Reģistrācijas Nr.

41503036316

Salnas 21-195, Rīga, Latvija

Tālrunis:

+371 6000-15-21

E-pasts:

info@baltcoin.lv

© 2015-2018 BaltCoin SIA
Mājas lapas izveide - Seven Hills